torstai 11. huhtikuuta 2013

Vettä, kiviä ja perhe. 11.4.2013

Nyt on tullut päivitettyä blogia vähän laiskemmin. Nytpä siis ryhdistäydyn.
Porukat, Hissu ja Antti oli täällä pääsiäisenä vierailemassa. Hissu ja Antti majoittui täällä mun kämpillä, ja porukat majoittui vuorostaan viime kesänä tutuksi tulleessa Eric the Redissä, jota pyörittää maailman symppiksin pariskunta, Edda ja Rúnar.

Tehtiin tietysti pakollinen golden circle -rundi, koska faija ja Antti ei ole aiemmin käyny Islannissa. Tää oli mulle nyt neljäs golden circle, mutta ei siihen oikeen oo vieläkään ehtinyt kyllästyä. Käytiin sitä paitsi samalla rundilla moikkaamassa Kataa ja sen perhettä, kun ne oli jossain mökillä pääsiäisenvietossa.
Käytiin myös Reykjanesissä ja Blue Lagoonissa. Näistä retkistä olekin kirjoittanut jo aiemmin, joten ei niistä hirveästi sen enempää. Mahtavaa oli. Nähtiin yhtenä iltana aivan käsittämättömät revontulet - ekat violetit, jotka oon nähnyt.

Tehtiin kuitenkin myös vähän pidempi reissu Snæfellsnesiin. Matkalla sinne pysähdyttiin katsomaan Islannin korkeinta vesiputousta, Glymuria. Lähdettiin aika kevyin mielin patikoimaan vesiputoukselle, jonne tiesimme matkaa olevan 2,5 kilometriä. Meillä ei ollut aivan selkeää käsitystä siitä, millainen patikointi on kyseessä. No, ensimmäiest 300 metriä meni ihan hyvin. Sitten piti ylittää joki. Me ei tietysti tiedetty, että loput matkasta on käytännössä kiipeämistä, joten mentiin reippaasti yli. Siinähän sitten ylitettiin joki, minkä jälkeen kiivettiin, kiivettiin ja kiivettiin. Vihdoin sitten päästiin näkemään putous, ja olihan se upea. Päätettiin kuitenkin tulla toista kautta alas, ja päästiin ylittämään joki toisesta paikasta. Saatiin siihenkin pysähdykseen kulumaan sitten varmaan viisi tuntia. Tiedät siis, mitä odottaa, jos joku sanoo sulle: "Joo, käydään nopeesti tsekkaamassa toi Islannin korkein vesioputous." Maisemat oli aivan käsittämättömän upeat ja ei se patikointi todellisuudessa mitenkään kamalaa ollut. :)

Yövyttiin Grunðarfjörðurissa. Kun oltiin just ajettu tähän kylään, huomattiin muutama auto pysähtyneenä tien sivuun ja ihmisiä rannalla. Huomattiin myös, että linnut oli aivan sekaisin, ja ne itsemurhapommitti itseään mereen (tältä se siis näytti, kaloja sieltä kävivät nappaamassa), kunnes tajuttiin, että siinä pyörii kolme miekkavalasta. Pysähdyttiin sitten hetkeksi ihailemaan niitä. Jee! Free Willy!

Kierrettiin seuraavana päivänä sitten koko niemi. Pysähdeltiin siellä sun täällä, mm. Skarðsvikin kupeessa Öndverðarnesissä, missä oli kiviä ja vettä, Dritvíkin kupeessa Djúpalónssandurissa, ja ehkä Ytri-Tungassa, missä nähtiin hylje. Jee! Pysähdyttiin syömään maailman randomeimpaan paikkaan keskelle ei-mitään, mutta ruoka oli maukasta ja hyvää, olisikohan paikan nimi ollut Búðir. Sitten ajettiinkin takaisin Reykjavikiin, ja pyörittiin täällä loppuaika.

Oli tosi kivaa nähdä perhettä pitkästä aikaa. Täällä on jollakulla aina välillä kaverit tai perhe käymässä, ja oli tosi hauskaa, kun pääsi hetkeksi vähän omiensa pariin. Sen jälkeen onkin ollut aika normaalia arkea, kuoron kanssa esiintyminen popmessussa ja sen sellaista. Kivaa on edelleen. :)

Ja sitten miljoonat kuvat:

Kuva 1: Vettä. Þingvallavatn ja mun äiti.
Kuva 2: Vettä. Öxarárfoss.
Kuva 3: Vettä. Gullfoss.
Kuva 4: Sieltä se lähtee! Strokkur.
Kuva 5: Miðlínassa.
Kuva 6: Reykjanesviti ja sateenkaari.
Kuva 7: Vettä.
Kuva 8: Mun isi ja aurinko.
Kuva 9: Vettä. Blue Lagoon.
Kuva 10: Vettä. Glymur. Toi sininen möykky kalliolla tuolla oikealla on Antti.
Kuva 11: Vettä. Glymur.
Kuva 12: Ylitetään jokea. Mutsi, minä, Hissu ja faija.
Kuva 13: Antti meni onkaloon.
Kuva 14: Kasvi!
Kuva 15: Kiviä.
Kuva 16: Hylje kurkkaa vedestä!